1/12/2014

Sobre el pandero quadrat

Un bon estri per moure fressa. A dins hi poses ciurons, picarols o el que et vingui de gust. El marc quadrat és molt senzill de bastir, i té una particularitat: la forma en que les dues pells queden tensades trenca tota possibilitat d'aconseguir una afinació determinada de manera harmònica i d'aquesta manera el so atabala menys i dona més llibertat a que cada cantador s'expressi en el to que li vagi més bé. El pandero, com tota la música, té quatre dimensions: la dimensió de la necessitat, que és el que ens empeny a fer eines com aquesta que ajuden a expressar amb la veu i el cos alguna cosa més que els simples conceptes que pot transmetre el llenguatge planer; la dimensió del mèrit: l'habilitat que tenen alguns a l'hora de decorar, picar, sacsejar, pensar, versificar, entonar i combinar aquestes arts, la dimensió de la propietat que té a veure amb la pertinença i la identitat, malgrat que a última hora aquest patrimoni no sigui “meu ni teu sino de la Mare de Déu”, i finalment la dimensió de notorietat, que té a veure amb la popularitat i el reconeixement, coses que en aquest moment volen dir escenaris amb altaveus, youtubes i “likes” al facebook. Amb tot això, ara com fa un parell de segles, estem davant d'una icona organològica de primera, una d'aquelles eines que en realitat són instruments per crear identitats.


de més verdes en maduren

Avisos de Facebook de Francesc Tomàs Aymerich